Friday, October 12, 2012

JPJ PASANG PENDIDIK LAGI 831

Oleh 
Azhar Ghazali
FB : www.facebook.com/im.azharghazali

JPJ PASANG PENDIDIK LAGI 831

Saya baca tweet Berita Harian. JPJ akan pasang lagi 831 kamera AES di jalanraya. Tanya komen sepupu, dia kata "pasanglah dan letakkan had kelajuan 70 km/j."

Saya tak pernah kena saman speedtrap ni sampai ribu-raban macam orang lain. Dan beberapa kali terlepas trap ni. Mungkin sebab amalkan beberapa tips mendesak ni :

1. Bawa kelajuan mengikut had yang ditetapkan terutama kawasan yang banyak flyover dan revider lebar.
2. Jika laju melebihi had, terus perlahankan kenderaan setiap kali sampai flyover atau divider yang lebar (terutama jalan Kepong-Sungai Buloh bagi yang duduk KL)
3. Kalau agak-agak tak sempat nak slow, segera beralih lorong, ambil yang paling kiri dan bila melepasi flyover, terus ke kanan semula.
4. Kalau tak nak buat 3 perkara di atas, pun boleh. Mudah saja. Lekatkan plastik buruk pada nombor plat. Lekatkan tu dengan cara selit saja, seolah-olah terlekat.  (belakang atau depan, salah satu saja takut disyaki sengaja). Boleh juga lekatkan keduanya, tapi ikat ler tali panjang sikit. Agak-agak ada roadblocks, tarik ler kasik cabut.
5. Guna jer apa-apa cara yang sematlamat dengannya.
6. Tibai aja laju-laju, nanti cukup bulan bayar zakat.

Soalnya kenapa ada mende ni? Untuk memastikan keselamatan pengguna jalanraya? Untuk mengelakkan kemalangan? Untuk pandu perlahan dan patuh had laju? Dan mungkin satu projek khas untuk kutipan wang cara mudah. Apapun terserah pada yang merancang.

Bagi saya, denda atau saman ini adalah satu didikan. Didikan supaya pengguna sentiasa beringat, berhati-hati. Bila tak bawa laju, risiko kemalangan tu kurang la. Tapi bila dilihat balik, matlamat dan pelaksanaan tu seolah-olah tak selari. Macam hipotesis semakin banyak saman ekor, semakin banyak kemalangan.

Saman speedtrap tidak mendidik pemandu. Dan ada jurang ketidakadilan kat situ. Bila yang drive 88 km/j  kena saman rm150 hingga rm300 kalau lambat bayar, atau kalau tak bayar juga roadtax tak dapat renew. Sedangkan yang bawa 140, 150, 160, 200, 250 km/j dan lebih kena saman pun sama juga dan ada yang lepas bila camera and man nye gagal tangkap.


Jadi di situ tak nampak pihak bertanggungjawab serius dalam nak setlekan isu ni. Bahkan kemarahan pengguna terus bangkit. Imej pemerintah juga buruk. Perspektif pada polis lagilah dipandang hina walaupun ada juga bapa-bapa saudara kita yang kerja polis. Ibarat 'klorox setitik, rosak kain batik setimba'.

Kajian menyeluruh perlu untuk pastikan didikan ini sempurna. Bukan hanya kaut duit. Kalau dilihat dari sudut realitinya. Orang sekarang kesempitan duit. Jadi kerjanya mula bertambah untuk pastikan hasil lumayan. Kesan desakan hidup memberi impak kepada cara memandu. Dan bila ada tindakan saman yang menampakkan paksaan kutip duit, pengguna akan terus tertekan. Seperti masalah ini tidak selesai.

Saya tak katakan sistem didikan jalanraya melalui speedtrap itu tak betul sepenuhnya. Tapi ianya perlu diperbaiki agar KESAKSAMAAN dan DIDIKAN itu ada.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | ewa network review