Sunday, January 13, 2013

SENYUMAN UNTUK KL

Oleh Azhar Ghazali
FB : www.facebook.com/im.azharghazali
Senyuman Untuk KL

Assalamualaikum.. Apa habaq semua? Hope sihat dan kualiti ibadah pun semakin meningkat.. Memang lama sangat-sangat tak update blog. Bukan kata sibuk sangat pun, tapi memang ada ja gheja yang nak kena setle. Kadang-kadang tertanya juga, bila agaknya aku ada masa nak boleh lepak-lepak, huhak huhak, menulis, update etc.

Semakin hari umuq kita semakin bertambah, aku pernah tengok ceqhita 8 jam lakonan Shaheizy Sam dengan Yana Samsudin. Bukan pada lakonan dalam ceqhita tu tapi skrip. Antara skrip yang membuatkan aku rasa ada point dalam ceqhita ni, mak sentap juga tu bila mana sam petik kata-kata Imam Ghazali "Perkara yang paling jauh adalah masa yang berlalu. Perkara yang paling dekat pula adalah kematian."


Semalam aku gi Kuliah Ustaz Azhar Idrus. PA dia, Abg Jai minta aku hantarkan surat jemputan dan soalan untuk Wacana Al-Quran di Kuantan 2 Feb ni. Memang first time sebenarnya aku pi kuliah UAI sebagai pendengar. Kagum betui, kuliah agama tapi dapat tarik mat-mat dan minah-minah yang memang tak tutup aurat dan dressing ragged punya.

Apa yang nak dikatakan, adalah pelbagai ragam manusia hari ni. Dan tak kurang juga usaha alim ulama dalam membantu umat supaya sentiasa ada di atas jalas redhanya.  Dengan apa yang Imam Ghazali pesan tadi, membuatkan aku terbayang, macammana la agaknya keadaan masa di Mahsyar nanti. Tempat yang tiada teduh bagi si fakir amalan. Tempat yang tiada kenderaan bagi orang yang muflis pahala.

Sejak aku mai KL ni (tahun 2010), macam-macam yang aku belajaq. Dan aku mula faham apa sebab dulu orang tua-tua dok susah hati bila anak-anak depa nak mai KL. Tapi aku pun pikiaq juga, apa beza KL dengan Kedah. Habis tu, orang yang beqhanak-pinak di KL tu macam mana pulak. Hari ni aku dapat jawapan, semua tu adalah atas diri kita. Alim macamna pun, ilmu banyak mana pun, tetap akan jatuh kalau fungsi iman dan taqwa gagal dipraktikkan. Dhaif macamna pun tetap boleh bangun kalau jaga betui-betui iman dan taqwa.


Di KL, suasana ilmunya lebih meriah berbanding di kampung-kampung. Masyarakatnya lebih agresif berbanding di kampung. Lebih komited, kreatif, dan bersistematik. Dah masuk tahun keempat aku servive hidup kat sini. Macam-macam aku belajaq. Banyak jalan dah hapai. Qhamai kawan dah kenai. Dan keluarga juga mungkin akan dibina di sini. Wah ni statement ka? Tak tau la.

Terima kasih KL. Di hujung-hujung ni aku ada harapan agar satu hari nanti KL ni akan bertukar menjadi BANDARAYA AKIDAH yang membuatkan penghuninya sentiasa bersedia untuk mati dan menghadap Allah. Pergh!! Cayalah KL.. Thanks Allah..

2 comments:

Najwa Syafiqah said...

salam...kalau boleh ana tau...ada x...dalil-dalil atau hadis yang menyatakan betapa pentingnya menutup aurat ini...(sekadar untuk tahu dan menambahkan ilmu jikalau ada yang menidakkan dalil2 dan hadis2 ini akan bertindak sebagai pengukuh apa yang benar...)

Beras Pulut said...

Allah musta'an ma'naha fi da'wah ilallah...barakallahu feek abadan abada....

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | ewa network review