Sunday, February 5, 2012

50 MUTIARA IMAN

Oleh 
Azhar Ghazali
FB : www.facebook.com/im.azharghazali

50 Mutiara iman

Orang kata belajar tentang tauhid atau akidah ni susah. Memeningkan. Berbelit-berlit. Tapi sebenarnya tak la payah sangat. Ia akan jadi senang. Apa saja benda yang payah kalau 'pulun' confirm jadi senang. Bak kata tok guru, "tauhid ni kalau kita ambil berat akan jadi ringan, tapi kalau kita ambil ringan maka dia akan jadi berat (susah)." Yang paling penting, tauhid adalah ilmu yang wajib dipelajari. Bahkan ulama memutuskan, seseorang itu belum lagi sempurna imannya jika penguasaan tauhid masih low.

Secara ringkasnya lihat di sini :
Tauhid juga disebut usuluddin, akidah, pegangan, keyakinan, keimanan, kepercayaan etc. 

Keimanan yang mantap dan yakin perlu berpaksikan kepada kaedah atau formula. Formula Asya'irah menjelaskan 50 aqidah atau kepercayaan yang dipegang dan tersimpul kemas dalam hati orang beriman. Supaya pegangan 'Allah tuhan kita' menjadi mantap dan tidak goyah. Tidak salah belajar tauhid menggunakan mana-mana kaedah asalkan ianya membawa kita mengenal pencipta dan tunduk padanya. Oleh itu tidak wajar seorang guru atau muslim mengeji atau menghina kaedah-kaedah lain yang tidak selari dengan kaedah yang dipejarinya selagi kaedah lain itu tidak bercanggah denga syarak.

Ada yang belajar tauhid 3 serangkai (uluhiah, rububiah & asma wasifat). Ada yang hanya berpegang pada tauhid Allah ahad (satu, tunggal) bersandarkan pada surah al-Ikhlas. Tidak ada masalah selagi ia merasakan kaedah itu mampu meneguhkan pegangannya dan memberi kepuasan iman yang maksima.

Penulis memilih akidah 50 berdasarkan pengalaman dan kajian. Akidah 50 atau kaedah Asyai'rah sangat unik, detail. Memantapkan pegangan dan menimbulkan mutiara keyakinan kepada hati. Formula Asya'irah menjawab persoalan-persoalan iman dan kekeliruan dengan konkrit. Ianya turun temurun lebih seribu tahun yang lalu. Meniti di atas kitab-kitab turath ulama muktabar dari institusi pondok tradisonal hingga sistem formal. Di Malaysia, JAKIM sendiri mentahkikkan (menegaskan) bahawa Asya'irah adalah pegangan mantap akidah ahli sunnah wal jamaah.

Kaedah ini digariskan Imam Abu Hasan Al-Asyaa’ri dan Imam Abu Mansur Al-Mathuridi. {sejarah beliau akan penulis nukil dalam entry seterusnya}. 50  kaedah iman dibahagi dalam pecahan berikut :
  • 20 sifat Allah yang wajib
  • 20 sifat Allah yang mustahil
  • 1 sifat Allah yang harus

  • 4 sifat Rasul yang wajib
  • 4 sifat Rasul yang mustahil
  • 1 sifat Rasul yang harus









WAJIB
MUSTAHIL
HARUS
JUMLAH
ALLAH
20
20
1
41
RASUL
4
4
1
9


JUMLAH : 50


Kesemuanya tersimpul dalam 50 Aqidah Iman.

Kitab Tauhid Aqidah an-Najjin
Kitab Tauhid/Fiqh Hidayah as-Sibyan
Kitab Tauhid Misbah al-Munir

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | ewa network review