Tuesday, February 7, 2012

SEMUSIM IMAM MUDA

Oleh
Azhar Ghazali 
FB : www.facebook.com/im.azharghazali

Semusim "imam muda"


"Tuah ayam nampak di kaki tuah manusia sapa yang tau noh," luah sorang makcik seusai program ceramah sempena Maal Hijrah. Terfikir apalah tuah makcik ni maksudkan. Yela, mana-mana pun pergi ucapan congrat sama ja. "Sejuk perut mak ngandung, bertuah dapat jumpa, sejuk hati dengar, etc". Orang kata ni ngada-ngada, tapi sebenarnya tu satu bentuk luahan pada apa yang dia suka. Bukan hanya pada Imam Muda. Pada apa dan siapa saja. Ni story pengalaman gua je der.






So, saya tulis juga la sikit pasal experience mamat kedah soqhang nie. Untuk adik2 yang mungkin nak belajar dari kesilapan dan kelemahan hidup saya untuk jadi lebih baik. Bagi saya, pernah juga rasa bangga, seqhonok dengan pencapaian tapi tak lama. Artis, selebriti lain tak tau la, maybe best tu still. Saya tak, tuah tu tak rasa bertuah sangat pun.

Ingat lagi time interview dengan international press, "apa perasaan kamu apabila digelar imam muda?" Spontan saya jawab dengan gaya skema tahap gaban, "semestinya saya sangat gembira dan bertuah dipilih sebagai IM dari kalangan 1400 orang yang mengikuti ujian IM." Haha. Itu jawapan time dalam program IM lagi. Cer tanya sekarang. Mau melilau nye jawab.
Imam Muda Musim Pertama

Tamat je kursus 3 bulan IM. Bebas dari kuarantin di Masjid Wilayah. So mula la realiti hidup IM sebenar. Dari penuhi jemputan area kedah sampai la KL. Turun Johor. Naik balik Pantai Timur. Setinggi-tinggi Gunung Jerai. Sedalam-dalam Paya Dalam. Segelap-gelap Gua Musang dengan orang asli. Sekeruh-keruh Air Keroh. Semahal-mahal Pasir 'eMas'. Bermacam bentuk program semua sapu. Dari motivasi si tomel sekolah rendah, mamat poyo menengah, talk, forum, ceramah, kuliyah, diskusi, presentation, paperwork, bedah kitab kat IPT ke masjid ke semua redah.

Kawan cal pagi tenye ada mana, KL. Petang lak, Kedah. Malam, KL balik. Penat? tak yah cite ar. Pernah dibawa jelajah Ramadhan kat Cameron Highland. Best la kan suasana nyaman, sejuk, tenang. Layan jer. Malam bertugas imam tarawih. Esok pagi dengan pihak Pegawai Pendidikan Daerah n terus jelajah sekolah-sekolah sekitar Cameron. Jalan Cameron tahu la camna kan. Tambah kalau sebelah Ringlet. Driver lak Imam Masjid Tanah Rata. Boleh dia g drift celah-celah tu pulak. A'ah lembik aq time tu. Kalau tak puasa ok la, memang seguni strawbery dah aq mentekedarah.

Tenghari terus turun KL. Malamnye imam tarawih+tazkirah Masjid Sri Damansara. Dorang cakap ni Masjid Anwar Ibrahim. Kot la boleh jumpe dia. Ada harapan jadi menantu angkat pun ok. haha. Malam tu tidur lena coz letih. Esok pagi de qiam pulak kat Hulu Langat. Tu la sehari dua dalam beratus hari as Imam Muda. Letih tu memang tapi best beb dapat khidmat untuk agama. Ingat sokmo pesan Mursyid Syed Norhisham, "Kehidupan IM yang sebenar adalah di luar sana bila dah habis program IM, jadi jangan rasa apa yang ada pada diri tu dah cukup. Tambahlah lagi pengetahuan kerana tanggungjawab sebagai imam memang besar sekali peranannya dalam msyarakat." Gugup jantung mak dengar tu.

Betul, ada time kita kena face dengan masyarakat. Lagi ramai lagi banyak karenah. Dalam pada tu ada juga bro-sis yang hope IM tolong solution problem dorang. Kalau yang kena guna logik akal takde masalah. Tapi kalau masalah berat, kena rujuk hukum syariat takleh le nak golek macam tu jer der. Semua kena dengan ilmu. Dengan si comel lain caranya. Dengan bro lain rentak. Dengan pakcik lain lengguknya. Gaya bahasa, content, hujah, olahan, teguran, pujian semua kena tengok audien.

Kalau kena geng menengah, dorang ni nak sentuhan yang lain sikit. Ada sampai gaya pakaian kita bila bersama dorang tu dah tak nampak macam imam. Bahasa lak nak choy jer. Kena kreatif dalam membina hubungan. Saya suka cabar dorang sebab mamat-mamat ni memang pantang dicabar. Pakcik2 n makcik2 lak kena gaya bahasa mudah. Lawak kena ada. Tu yang kadang keluar lawak bodoh. Kesilmpulannya tu semua beban dalam dakwah.

Masuk tahun kedua IM lagi la risau. Coz aq mula sambung belajar di UKM. Ayah selalu pesan, "Do you two things at same time, you do nothing." So fokus nak kena set balik. Tapi tugas luar makin banyak. Astro pulak kasi amanah mengacara Khabar Haji, then Jemputan Umrah. Memang sangat lah bezanya kehidupan 2 tahun yang lalu dengan sekarang. Itulah kan, kalau Allah nak ubah hidup seseorang tu, tanpa disangka boleh berlaku. Subhanallah.

Moga Allah mengubah tahap iman ini ke tangga lebih tinggi. So rasanya panjang dah kot. sikit-sikit la, nanti kita share lagi. Banyak lagi nak story. Ada masa bersua lagi noh. Dengan pengalaman-pengalaman yang senget n macam-macam. Terima kasih tak terhingga buat teman2 yang sokmo menyokong. Doakan kita sama2 terus sukses dengan perancangan yang baik2 di sisi Allah, kekasih kita. InsyaALLAH..

5 comments:

Nurul Najwa said...

nice-3 ! ske bace blog ustaz ~ :)

Unknown said...

semoga angah berjaya!!go go...

Asiyah Yusra said...

;)

Nurul shuhaimi said...

"Do you two things at same time, you do nothing."
betul apa yg ayah ustaz ckp tu.. :)

Anonymous said...

Tahniah Ustaz. Mmg kene la ade gaye bahase yg tertenutu bile cakap
remaja, adik2, pak cik mak cik. Yes, pandai bawa diri, kate orang. Semoga berjaya, insya Allah.

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | ewa network review