Monday, January 9, 2012

"AE LE MU" (LUGHAT ORANG BALING)

Oleh
Azhar Ghazali
FB : www.facebook.com/im.azharghazali

“Ae le mu…” (lughat orang Baling)

Kalau kita semua ni sedar pasal sementaranye dunia ni. Ingat sokmo nak mati macam ingat nak bertwitter ke berfacebook. Asal dapat wifi jer terus chatting. Memang sah-sah la takde yang suka melepak, kecoh reramai. Bergalak habiskan masa. Seqhonok tak kira sapa. Confirm takdak punya.

Bro-bro keje fulltimekan detik muda dengan ibadah. Improve diri dengan ilmu. Davelop business yang ada saham untuk umat etc. Semua nak jadi pemuda terbaik.. Bukan takat baik dunia, baik akhirat pastinya.

Nak join geng yang dilindung di hari akhirat. Rasulullah saw bersabda: Tujuh orang yang akan dilindungi Allah dalam naungan-Nya yaitu:

1.    Imam (pemimpin) yang adil
2.    Pemuda yang tumbuh dewasa dalam beribadah pada Allah
3.    Orang yang hatinya selalu terikat pada masjid
4.    Dua orang yang saling mencintai kerana Allah, berkumpul kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
5.    Seorang lelaki yang dirayu oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan kecantikan tetapi ia menolaknya seraya berkata “Aku takut kepada Allah.”
6.    Orang yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya.
7.    Seorang yang berzikir kepada Allah sendirian lalu menitikkan airmatanya.”
[HR. Bukhari Muslim]

Salah seorang tu pemuda yang mengabdikan diri (beribadah) kepada Allah. So kita kena faham maksud ibadah kat sini bukan hanya ibadah khusus. Just atas sejadah. Dalam masjid. Waktu pula kena time 2/3 malam. Ibadah takde masa spesific keyh.

Ibadah macam-macam bentuk, cara, masa dan tempat. Asalkan menuju redha Allah.
Contoh : Neutralkan lifestyle remaja sekarang. Aktiviti motor atau rempit. Sure kita pikiaq tu amalan tak baik. Tak mulia n ngundang kemurkaan sang pencipta alam.

Mat rempit ni boleh dikata macam bunuh diri. Dalam erti kata lain, bukan malaikat maut cari dia, tapi dia cari malaikat maut. Lumba haram. Show aksi hilang nyawa. Bajet good2 n etc.

Apa yang saya nak kata tentang neutral ialah perkataan yang sama “rempit”. Tapi boleh tukar jadi positif extra mulia. For example merempit ke masjid. Wheelie-kang (angkat tayar belakang) nak gi kuliah. Still looks bad but ada usaha positif di situ. Kan?

Actually, ibadah ni sangat luas. Setiap masa boleh buat. Bergantung pada cara kita mengaplikasikannya.

In our context as remaja dan pelajar, ruang ibadah cukup besar. Pakej mantap yang tak disedar. Allah tawarkan darjat sape yang ibadah by belajar jer.
“…. Allah mengangkat orang-orang yang beriman dan memberikan darjat kepada orang-orang yang berilmu”.
[al-Mujadalah : 11]
Ibnu Abbas menjelaskan tentang darjat yang Allah kurnia kepada orang berilmu sebanyak 700 darjat. Jarak satu ke satu darjat umpama 500 tahun perjalanan. Seperti jarak langit dan bumi. Pergh!!

Dari Abu Hurairah dan Abi Dzar r.a. Rasulullah SAW pernah bersabda, “Apabila seseorang itu datang untuk menuntut ilmu, kemudian dia meninggal dunia, maka dia telah mati syahid”. Walaupun ulama meletakkan ia mertabat syahid kecil, bukan syahid besar seperti terkorban dalam peperangan di jalan Allah. Tapi dia tetap syahid. Dan hanya dengan belajar dia dapat kelebihan syahid tu.

Soalnya mengapa ilmu? Ilmu umpama peta yang guide hala tuju insan.  Without ilmu, amalan boleh melencong, salah dan tak diaccept Allah.
Kata Saiyidina Ali, “Ilmu itu mengawal (memelihara) diri pemiliknya”.

Ilmu memimpin ibadah to correct dan teratur. Sabda Rasulullah, “Tidur seorang yang berilmu itu lebih afdhal (baik & utama) berbanding ibadah orang yang jahil”.

So sokmo upgrade ourselves dengan knowledge especially akidah, fiqh or ape aja asal fardhu ain. Kifayah top-up nye.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | ewa network review