Tuesday, January 3, 2012

SI KAYA & PENDAYUNG SAMPAN

Oleh
Azhar Ghazali
FB : www.facebook.com/im.azharghazali

CERITA : Si Kaya & Pendayung Sampan

Si kaya nak menyeberangi sebatang sungai. Tapi takde titi kat situ. Yang ada hanya sebuah sampan kecil milik si miskin. Si kaya tiada pilihan. Mahu tak mahu kena juga naik sampan. Si kaya naik sampan dan si miskin pendayungnya. Perlahan meninggalkan tebing sungai. Si kaya bergaya kerek merenung si pendayung.
Gambaq Make-up

Si kaya :   Selain sampan yang buruk ini, apa lagi kenderaan yang kau ada?

Pendayung :   Hanya sampan ini yang saya ada.

Si kaya :   Rugilah kau kerana tak seperti aku. Aku ada kereta mewah. Rumah besar. Ke seberang ni pun sebab nak tengok kebun yang akan aku beli.

Pendayung diam tak terkata. Mengenang nasibnya dengan sampan buruk yang menanti karam. Mendayung perlahan sampai ke tengah sungai. Tiba-tiba satu tampalan lubang di perut sampan tercabut. Air masuk laju memenuhi sampan. Si pendayung tak sempat nak buat apa-apa.

Pendayung :   Selain pandai memandu kereta mewah, adakah tuan juga pandai berenang?

Si kaya :   Tidak. Aku tidak tahu berenang.

Pendayung :   Rugilah tuan kerana tak seperti saya. Saya pandai berenang. Dan sekarang saya dapat menyelamatkan diri dari lemas.

Moral of the story is usah memandang rendah pada sesiapa. Setiap orang ada kelebihan yang tersendiri.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | ewa network review